X

Sukces w branży farmaceutycznej – jedno z narzędzi

Baza wiedzy

Warto przeprowadzić badania marketingowe i badania rynku, aby odnieść sukces w branży farmaceutycznej. Omawiane badania dostarczają istotnych informacji odnośnie prowadzenia firmy, a także działań, wpływających na jej rozwój. Możliwe jest, aby badania marketingowe firmy przeprowadzali jej pracownicy, jednakże firma zewnętrzna, która otrzymuje zlecenie o  badaniu jest w stanie przeprowadzić owe badanie w sposób bardziej rzetelny i profesjonalny. Proces zbierania informacji nie jest trudny, dlatego może przeprowadzić go właściwie każdy pracownik firmy, lecz analiza zebranego materiału i dostarczenie konkretnych wniosków i rekomendacji wymaga wprawy i pewnych umiejętności.

 

Możliwości jakie dają badania rynku dla farmacji

Sporych możliwości dostarcza ilość metod i technik, które można wykorzystać podczas zbierania danych. Nauka dzieli je na ilościowe i jakościowe. Do metod ilościowych zaliczamy: tradycyjne ankiety papierowe (PAPI – paper nad Pencil Interview), badania telefoniczne (CATI – Computer Assisted Telephone Interview), badania wspomagane komputerowo (CAPI - Computer Assisted Paper Interview), ankiety internetowe (CAWI - Computer Assisted Web Interview). Wśród metod jakościowych wyróżniamy: indywidualne wywiady pogłębione (IDI - Individual In-Depth Interview), zogniskowane wywiady grupowe (FGI - Focus Group Interview), tajemniczy klient (Mystery Client/Shopping). W badaniach rynku farmacji, często wykorzystuje się metody ilościowe, ponieważ otrzymane dzięki nim wyniki łatwo przełożyć na całą populacje. Co ważne, owe wyniki są miarodajne. Metody jakościowe są wykorzystywane rzadziej, lecz mogą być podstawą do wygenerowania USP (Unique Selling Properties) oraz RTB (Reasons To Believe). Bardzo dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie zarówno metod jakościowych, jak i ilościowych.

 

Na pierwszym planie

Podczas przeprowadzania badań, na pierwszy plan wysuwa się główna strategia komunikacyjna firmy. Takie przekazy jak: opakowanie produktu, ulotka informacyjna, reklama w mediach, cena itp. kierowane są zarówno do klientów jak i kontrahentów. Jeśli firma wprowadziła już swój produkt na rynek, warto badać czy owa strategia była dobrze skonstruowana i czy spełnia swoje zadanie. Kontakty z klientami, np. w aptekach, również są ważne. Warto także zadbać o wizerunek marki, a mianowicie: jak jest postrzegany? Z czym się kojarzy? Czy zaspokaja potrzeby odbiorców? Nie należy przy tym pomijać zwyczajów konsumenckich czy skuteczności przedstawicieli medycznych.

Produkty medyczne dzieli się na te, które można nabyć bez recepty oraz te, które wymagają recepty lekarza specjalisty. Kwestia ta wiąże się ze sposobem, w jaki komunikuje się o nich konsumentów.

Ostatnim etapem projektu jakim są badania rynku dla branży farmaceutycznej jest otrzymanie wniosków i gotowych rozwiązań. Jeśli proces badawczy został przygotowany w odpowiedni sposób i samo przeprowadzenie badania także przebiegło według wcześniej ustalonego planu, to świadczy to o właściwym zrozumieniu znaczenia zagadnienia, jakim jest badanie marketingowe farmacja.

Mystery ClientOTCRXrynek farmaucentycznyBadania konceptówbadania leków dostępnych na receptebadania marketingowe dla farmacjiibadania marketingowe farmacjifarmacjabadania produktu farmaceutycznegobadania rynku dla farmacjibadania skuteczności przedstawicieli medycznychbranża farmaceutycznabranża medycznaFGIIDImessage recallMystery ShoppingReassons To BelieveRTBUSPusługi badawcze dla farmacjiiusługi badawcze farmacjawywiad focusowy